Information till dig som är boende eller blivande hyresgäst

Välkommen till oss på Ekholms Fastigheter. Vår vision är att ge dig en trygg och trevlig hemmiljö. 

Kontakta oss gärna om du har synpunkter eller önskemål. Här kan du hitta tips, råd och information om våra regler. Tillsammanns kan vi skapa en hållbar bostadsmiljö!

Vad gäller vid byte av lägenhet?

Normalt sett är uppsägningstiden alltid 3 månader. Om du byter till en ledig lägenhet inom vårt bestånd behöver du inte vänta i tre månader. Som en service till våra hyresgäster försöker vi tillgodose önskemål om tidigare avflyttning.

Får jag hyra ut lägenheten i andra hand?

Du får endast hyra ut din lägenhet i andra hand med vårt godkännande. Om du hyr ut utan tillstånd
riskerar du att förlora hyresrätten.

Tänk också på följande:
- Andrahandsuthyrning får aldrig vara förenad med besittningsrätt. Ett separat kontrakt måste upprättas för detta ändamål.
- Uthyrningen måste vara tidsbegränsad.
- Du måste ha godtagbara skäl för att hyra ut i andra hand.

Vad gör jag om grannarna stör?

Ta först kontakt med din granne och informera om att du blir störd. Vår erfarenhet visar att detta är det mest effektiva sättet att lösa problemet på.

Om din granne fortsätter störa, kontakta vår uthyrningsavdelning. Vi kommer då att samarbeta
med dig och din granne för att hitta en lösning på problemet.

Vi tar klagomål av denna typ på högsta allvar. En hyresgäst som stör för mycket kan riskera att förlora rätten till sin lägenhet.

Om du upplever att problemet är svårlöst, se till att göra noggranna anteckningar inför samtal med oss och din granne. Skriv ned vem som stör, tidpunkten för störningen och hur du har blivit påverkad. Försök även att samla in uppgifter från så många vittnen som möjligt.

Om vi inte kan lösa problemet tillsammans, vilket är mycket ovanligt, kommer vi att hänvisa ärendet till Hyresnämnden.

FASTIGHETSJOUR / TRYGGHETSJOUR:
Vi samarbetar med Avarn Security.
Vid AKUT behov av hjälp på kvällar och helger kontakta Avarns Fastighetsjour / Trygghetsjour:
Tel: 010-210 90 00
Stör du dina grannar kommer kostnaden för utryckning av Avarns att debiteras dig, detsamma gäller den som ringer
utan giltig anledning.

Vad gäller vid uppsägning?

Generellt sett är uppsägningstiden 3 månader från och med nästa månadsskifte. Vid dödsfall gäller en månads uppsägningstid.

Uppsägningen måste vara skriftlig. Det finns ett utrymme på din kopia av hyreskontraktet där du kan skriva in uppsägningen.

Uppsägningen är bindande och vi kommer omedelbart att börja söka efter en ny hyresgäst till den
uppsagda lägenheten.

Hyresgästen kan få förkortad uppsägningstid om det finns en ny hyresgäst som kan ta över
lägenheten.

Den nya hyresgästen väljs alltid av oss.

Vad gäller vid utflyttning?

När lägenheten är ordentligt städad, lämna tillbaka alla utlämnade nycklar till oss.

Lägenheten ska återlämnas i samma skick som vid inflyttningen, med undantag för normalt slitage. Besiktning av lägenheten genomförs när den är tom och städad.

Du kan beställa en besiktning genom att kontakta vårt kontor på telefonnummer 0142-66 77 79.

Allt om nycklar

Vid inflyttningen får du tre nycklar till lägenheten. Det finns möjlighet att beställa extra nycklar från oss.

Det är förbjudet att kopiera nycklar och våra nyckelsystem är säkra.

Om du förlorar en nyckel måste låscylindern bytas, och kostnaden debiteras hyresgästen.

Låsöppning under kontorstid kontakta oss på: Tel. 0142-66 77 79

Vid AKUT behov av låsöppning på kvällar och helger kontakta Avarns Fastighetsjour / Trygghetsjour: Tel: 010-210 90 00
Kostnad för låsöppning betalas av berörd hyresgäst.

Vår hyrespolicy

Du som söker eller är hyresgäst måste själv vara aktiv och söka efter lediga lägenheter på vår hemsida.

Vi ger ingen förtur baserat på personliga, sociala eller medicinska skäl. Om du redan är hyresgäst hos oss kan du dock få förtur till en annan lägenhet efter att ha bott hos oss i minst 6 månader.

Vid upprättande av hyresavtal med en ny hyresgäst krävs att du är minst 18 år. Vi genomför alltid en kreditupplysning på alla hyresgäster. Om det finns några tvivel om betalningsförmåga eller annan oro kring en stabil ekonomi kommer vi alltid att kräva en borgensförbindelse. Personuppgifter för avflyttade hyresgäster sparas aldrig i vårt system.

Vi på Ekholms Fastigheter förbehåller oss rätten att själva välja hyresgäst utifrån dessa regler.

Felanmälan

Vänligen gör en felanmälan om du upptäcker att något inte fungerar i din lägenhet eller i andra utrymmen i eller runt fastigheten. Vi föredrar att ni felanmäler här på vår hemsida för snabbast möjliga åtgärd.

Om vi får tillstånd att använda huvudnyckel kan vi komma in och lösa problemet ännu snabbare.

Om ni vill felanmäla via telefon, vänligen gör det vardagar mellan 8.00 och 15.00 på 0142-66 77 79.

Bra att veta vid inflyttning

Du har tillgång till och kan använda nycklar fram till kl. 12 på den första arbetsdagen i månaden då du flyttar in.

Det är av stor betydelse att du har en försäkring för ditt hem eftersom olyckor kan vara kostsamma.

Om något inträffar i din bostad som orsakar skada på fastigheten eller grannarnas egendom kan du bli ansvarig för att ersätta skadorna.

Vid inbrott

Vid inbrott i din bostad eller förråd bör du genast kontakta polisen och ditt försäkringsbolag. Observera att försäkringarna täcker endast skador på fastigheten.

TV och bredband

I samtliga fastigheter som ägs av oss finns det nu fiberanslutning tillgänglig. Om du önskar ytterligare kanaler eller andra TV-tjänster kan du själv teckna separata abonnemang. För övriga adresser kan du själv välja vilka kanaler och lösningar som passar dina behov genom att teckna egna abonnemang.

Städning hemma

Du har ett ansvar att hålla din lägenhet ren och fräsch.

De flesta ytor är enkla att sköta och kan rengöras med ljummet vatten och milda rengöringsmedel.

Tänk på att damma tapeter ibland. Vissa områden som spisen, ugnen, fläkten, duschen eller
badkaret samt golvbrunnar behöver rengöras regelbundet.

Efter att du moppat, häll ut vattnet i toaletten. Var försiktig med vad du spolar ner i toaletten -
endast toalettpapper och avföringsrelaterade produkter är tillåtna.

Använd möbeltassar och golvmattor för att skydda golvet. Om du är osäker på hur du ska rengöra ett specifikt material, tveka inte att kontakta fastighetsskötaren för hjälp.

Måla och tapetsera

Som hyresgäst har du rätt till målning och tapetsering med rimliga intervall från hyresvärden. Du har också möjlighet att på egen bekostnad utföra målnings- och tapetseringsarbeten i din lägenhet. Det är viktigt att arbetet utförs på ett professionellt sätt. Om arbetet inte utförs korrekt, om felaktigt material används eller om färgsättningen eller mönstret är extremt, kan du bli skyldig att ersätta eventuella skador.

Tveka inte att prata med oss om du överväger att utföra sådana arbeten! Om du tar bort innerdörrar, skåpsluckor, hatthyllor eller liknande, se till att spara dem eftersom de tillhör hyresvärden. Dessa ska återmonteras vid utflyttning.

Vinds- och källarförråd

Vanligtvis finns det källar- eller vindsförråd tillgängliga för lägenheten.

Det är viktigt att inte förvara värdefulla föremål där. Tänk på att det kan vara fuktigt i källaren, vilket kan skada de saker du förvarar där.

Undvik att placera kartonger och föremål direkt på golvet eller mot väggen.

Förvara din egendom antingen i lägenheten eller i källar- eller vindsförråd - undvik att lämna saker utanför. Observera att det är förbjudet att förvara bildäck i förråden då de utgör en stor brandrisk.

Tvättstuga

Tvättstugan är ett gemensamt utrymme där vi alla vill ha en trevlig tvättupplevelse. Städning efter användning är särskilt viktigt för att öka maskinernas livslängd och undvika brandrisk. Vänligen följ de gällande rutinerna för tvättider och trivselregler. Städinstruktioner finns tillgängliga i tvättstugorna för din bekvämlighet.

Visa respekt och omtanke för dina grannar genom att utföra den rekommenderade städningen. Kom ihåg att en dammig tvättstuga kan utgöra brandrisk, särskilt nära varma torkskåp och torktumlare.

Grannar

För att alla ska trivas är det viktigt att visa hänsyn till varandra.

Undvik att ha för hög volym på TV och radio sent på kvällen. Borra eller spika inte efter kl. 20.

Skaka inte mattor på gården från balkongen eller fönstret eftersom det kan damma på grannarna.

Rökning inomhus är förbjudet och hyresgäster kan bli ansvariga för att renovera lägenheten om de röker in den eller tillåter gäster att göra det.

Rökning på balkongen är tillåten om det inte stör grannarna. Hälsa alltid på dem du möter, eftersom de boende har bäst möjlighet att upptäcka om något ohederligt pågår i huset.

Sophantering

För att upprätthålla ordning och renlighet, vänligen placera hushållssopor och källsortering i de avsedda kärlen eller sopbehållarna. Du är ansvarig för att ta hand om grovsopor och större emballage, som flyttkartonger eller emballage från nyinköpta möbler. Återvinningscentralen finns i Hulje.

Hulje återvinningscentral, Omlastarevägen 3B, 595 94 Mjölby. På återvinningscentralen lämnar du farligt avfall, elavfall, grovsopor och trädgårdsavfall.

Checklista vid utflyttning

Tack för att du städar noggrant och tar hand om alla aspekter av rengöringen! Nedan finns en lista på några av de saker som ska städas, men det är viktigt att notera att även andra områden och föremål ska rengöras.

Fönster - Var noga med att rengöra fönstren från alla sidor, inklusive snickerierna.

Garderoberna - Underskatta inte vikten av att städa garderoberna ordentligt, inklusive hyllor och
backar.

Målade ytor - Fönsterkarmarna och golvlister ska vara rena och avtorkade.

Toalett - Glöm inte att ge toaletten och toalettkröken en ordentlig rengöring.

Spisen - Ta ut spisen och gör en grundlig rengöring av sidorna, baksidan, väggen, skåpsidorna och golvet.

Kokplattor - Rengör kanterna på kokplattorna noggrant.

Ugnen - Kom ihåg att ge ugnen och värmeskåpet en riktig rengöring, både invändigt och inklusive plåtarna. Du kan använda specialrengöringsmedel.

Skärbrädan - Se till att både undersidan och ovansidan av skärbrädan är ordentligt rengjorda.

Köksfläkten - Köksfläkten och ventilerna bör vara rena både invändigt och utvändigt.

Kylskåpet, frysen - Ge kylskåpet, frysen och skåpen en ordentlig rengöring, inklusive överskåpen. Töm frysen och låt den tina av och lufta ordentligt.

Lampor - Ta bort lampkuporna och rengör dem noggrant.

Skåp - Rengör både insidan och utsidan av skåpen, glöm inte att rengöra toppen av skåpen och dörröverkanten.

Heltäckningsmattorna - Ta bort heltäckningsmattorna från parkettgolvet och ta bort all tejp.

Balkongen - Ge balkongen en ordentlig städning, torka av räcket och ta bort blomlådorna.

Förrådet - Töm och städa förrådet och se till att det inte är låst.

E-faktura - Gäller bara Edlundsgatan och Vifolkagatan

Här kan du ladda hem instruktioner hur du ansluter till e-faktura.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.